مدیر نظارت و ارزیابی






     دکتر مهدی کشتکار

        170 - 02833894                     

ورود به وب سایت دفتر نظارت و ارزیابی دانشگاه
 


شرح وظایف نظارت و ارزیابی سازمان ها

 

نظارت و ارزیابی سازمانها به منظور حصول اهداف مشخصی شکل میگیرند. از این رو لازم است تا همواره کیفیت و عملکرد آنها مورد نظارت و ارزیابی قرار گیرد تا با شناخت نقاط قوت و ضعف و در پرتو نتایج حاصل ، مسیر فعالیتها و اقدامات در راستای تحقق اهداف مورد نظر ، هدایت گردد.
اهداف اصلی دریک نظام دانشگاهی میتواند عمدتاً برسه محور : (الف) پیشبرد مرزهای دانش، (ب) آموزش نیروهای انسانی متخصص ومورد نیاز جامعه و (پ) تأمین نیازهای اجتماعی برای آموزش عالی ، استوار باشد. البته هر مؤسسه آموزش عالی باید با توجه به شرایط محیطی خود به تدوین رسالتها ، مأموریتها و اهداف ویژه برای خود بپردازد. 
به منظور تحقق اهداف عام و خاص هر نظام دانشگاهی و دستیابی به سطح کیفیت مورد نظر ، باید کارکردهای مدیریت دانشگاهی مورد استفاده قرار بگیرند. این کارکردها شامل : (1) برنامه ریزی ، (2) سازماندهی و هماهنگی، (3) هدایت و رهبری و (4) نظارت و ارزیابی ، است.    

کارکرد نظارت و ارزیابی در نظامهای دانشگاهی باید بر سایر کارکردها اشراف داشته باشد. از طریق نظارت و ارزیابی فعالیتهایی که در فرآیند انجام امور به عمل میرسند بستر مناسب برای قضاوت در مورد کیفیت عملکرد فراهم میشود وبه کمک آن مسیر فعالیتها در راستای اهداف مورد نظر هدایت میگردد.
هر نظام دانشگاهی باید به یک نظام ارزیابی و نظارت مجهز باشد وبه کمک آن وضعیت موجود زیر نظامها آموزشی ، پژوهشی و سایر خدمات عرضه شده خود را به تصویر کشیده و با ”وضیت مطلوب“ مقایسه نماید. در مدیریت کیفیت نظام آموزش عالی ، نظارت و ارزیابی دارای دو نقش عمده (1) نظارت بر چگونگی انجام امور و در صورت لزوم تغییر جهت آنها برای رسیدن به اهداف مورد نظر در مرحله طراحی، برنامه ریزی و سازماندهی و (2) ارزیابی نتایج حاصل از انجام امور است.